تشخیص عسل طبیعی




عسل طبیعی و خالص چیست؟

عسل خالص و طبیعی یک ماده طلایی رنگ، غلیظ و دارای طعم شیرین و عطری دل انگیز است. تشخیص عسل طبیعی از عسل‌های مصنوعی و تقلبی کمی دشوار بوده و نیاز به مهارت و تخصص کافی در این زمینه دارد. عسل طبیعی از تغذیه مستقیم زنبورهای عسل از گرده و شهد گیاهان به دست می‌آید. بر خلاف عسل طبیعی، عسل‌های مصنوعی از تغذیه زنبورهای عسل از شربت شکر تولید می‌شوند. همچنین عسل‌های تقلبی وجود دارند که از تغلیظ شربت شکر و ترکیب آن با افزودنی‌ها و معطر کردن آن بدون دخالت زنبور عسل به دست می‌آیند. ظاهر عسل‌های به دست آمده از همه روش‌های ذکر شده یکسان بوده و این کار تشخیص عسل طبیعی را کمی سخت می‌کند.

عسل طبیعی دارای خواص درمانی شگفت انگیزی است که از آن‌ها در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این محصول دارای مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد ضد باکتری، انواع قندها و آنتی اکسیدان فراوانی است؛ بنابراین از هزاران سال پیش در طب سنتی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است. امروزه از این محصول طبیعی و خالص در صنایع مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

 چند روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی

همان طور که اشاره شد روش‌های مختلفی برای تولید عسل وجود دارد که نتیجه حاصل از آن کاملاً مشابه با عسل طبیعی خواهد بود اما خواص عسل طبیعی و اصل را ندارد. دشوار بودن تشخیص عسل طبیعی از عسل مصنوعی و تقلبی، خرید این محصول را کمی سخت می‌کند و خریدار به هنگام خرید دچار سردرگمی می‌شود. در این میان روش‌های خانگی برای مقایسه عسل خالص و مصنوعی وجود دارد که می‌تواند در خرید این محصول کمک کننده باشد.

عسل خالص و طبیعی دارای بو، عطر و طعم خاصی به دلیل مصرف گیاهان معطر توسط زنبورهای عسل است. همچنین مات بوده و نمی‌توان از درون ظرف آن طرف دیگر را مشاهده کرد. مات و کدر بودن عسل طبیعی به دلیل وجود گرده‌های گیاهان مصرف شده توسط زنبورهای عسل در این محصول است.

عسل طبیعی یک ماده طلایی رنگ غلیظ است که به سرعت در دهان حل می‌شود و طعمی شبیه آب‌نبات و شکر ندارد. اما یکی از روش‌های تشخیص عسل طبیعی ریختن آن در ظرف آب سرد است. اگر در مجاورت با آب سرد در ته ظرف ته نشین شد، رسوب کرد و به سرعت در آب حل نشد می‌توان گفت عسل مرغوب بوده و مصنوعی نیست. این در حالی است که عسل مصنوعی به دلیل وجود قند مصنوعی به سرعت در آب حل می‌شود.

روش دیگر در تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی و مصنوعی، تست کردن غلظت آن و میزان رطوبت موجود در عسل است. در این روش خانگی کمی از عسل را روی نان تست بمالید اگر نان نرم و مرطوب شود عسل خالص و طبیعی نیست. اما اگر عسل سبب سفت شدن نان تست شد آن عسل طبیعی و اصل می‌باشد زیرا میزان رطوبت موجود در آن تنها ۱۸ درصد است.

به منظور تست غلظت عسل طبیعی و بررسی میزان آب موجود در آن می‌توانید چند قطره از عسل را روی یک تکه کاغذ یا دستمال کاغذی بریزید در صورتی که عسل به سرعت جذب کاغذ شد می‌توان گفت آن عسل مصنوعی و تقلبی است. اما اگر عسل روی کاغذ باقی بماند آن عسل طبیعی بوده و از شکر و آب تهیه نشده است.

بر خلاف آنچه عموم تصور می‌کنند میزان غلظت عسل طبیعی خیلی زیاد نبوده و کمی شل است. قندهای طبیعی گلوکز و فروکتوز نسبت به قندهای مصنوعی ساکاروز و دی ساکارید و شکر ساختار و غلظت شل‌تری را در عسل‌های طبیعی به وجود می‌آورند.

از مهم‌ترین روش‌های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی و مصنوعی دیدن شکرک در عسل طبیعی است. علیرغم آنچه عموم تصور می‌کنند عسل طبیعی شکرک می‌زند و پس از مدتی شبیه روغن نباتی می‌شود. دانه‌های این شکرک بسیار ریز بوده و زیر دندان به راحتی حل می‌شود و مثل دانه‌های شکر یا نبات نیست. این تغییرات در عسل خالص کاملاً طبیعی بوده و به دلیل تغییر در شرایط محیطی مثل تغییر دما، رطوبت و ترکیبات عسل از جمله میزان قند و آنزیم دیاستاز به وجود می‌آید.

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای تشخیص عسل طبیعی ریختن کمی عسل در کف یک ظرف و ریختن آب سرد روی آن است. با حرکت ظرف اشکالی شبیه کندو عسل روی سطح عسل طبیعی به وجود می‌آید و در آب حل نمی‌شود. در حال که عسل مصنوعی شل شده و به سرعت تبدیل به شربت می‌شود.

از دیگر روش‌های خانگی در تشخیص عسل طبیعی ترکیب زرده تخم مرغ خام با عسل است. اگر ترکیب به دست آمده به شکل زرده تخم مرغ پخته شده بود آن عسل کاملاً طبیعی است.

میزان چسبندگی عسل طبیعی در میان انگشتان دست کم بوده اما عسل‌های مصنوعی به دست آمده از شکر بسیار چسبنده و شبیه چسب می‌مانند.

عسل‌های طبیعی دارای مخمر بوده اما چون محتوای آب کمی دارند و تحت فشار اسمزی هستند این مخمر غیر فعال است و سبب افزایش اسیدیته عسل می‌شود، بنابراین هنگام باز کردن درب ظرف عسل صدایی تولید می‌شود. این موضوع در عسل‌های مصنوعی صادق نیست.

از طرف دیگر حباب زیادی داخل عسل‌های طبیعی شکل نمی‌گیرد. در صورت تکان دادن ظرف عسل اگر حباب‌های هوا در آن به وجود آمد می‌توان گفت این عسل طبیعی نیست و در ترکیبات آن آب زیادی وجود دارد.

عسل‌های طبیعی حاصل تغذیه زنبورهای عسل از گیاهان مختلفی است که رنگ و طعم متفاوتی دارند بنابراین عسل‌های طبیعی دارای رنگ قهوه‌ای، زرد، کهربایی و طلایی تیره، روشن، طعم تند، ملایم و غیره هستند. اما با وجود رنگ‌های مختلف برای عسل طبیعی همچنان قطرات آن روی لباس لکه ایجاد نمی‌کند و به راحتی شسته می‌شود.

تشخیص عسل طبیعی با حرارت دادن و گرم کردن آن در بالاترین حرارت داخل ماکروفر یا روی شعله گاز از دیگر روش‌های خانگی در مقایسه عسل طبیعی، مصنوعی و تقلبی است. عسل طبیعی کاراملی شده و می‌جوشد در حالی که عسل مصنوعی به دست آمده از شکر حباب می‌زند و کف می‌کند.

عسل طبیعی در ترکیبات خود گوگرد دارد بنابراین در معرض شعله کبریت شعله ور شده، آتش می‌گیرد و کمی می‌سوزد. در حالی که عسل مصنوعی شعله ور نمی‌شود. همچنین می‌توانید موم عسل را آتش بزنید. موم عسل طبیعی معطر است اما موم مصنوعی دود سیاه تولید کرده و دارای بوی نامطبوعی است.

در تشخیص عسل طبیعی با سرکه همان طور که گفته شد عسل طبیعی دارای اسیدیته بالایی است بنابراین در ترکیب با سرکه تغییری در آن ایجاد نمی‌شود اما اگر از ترکیب عسل، آب و سرکه یک ترکیب به شکل فوم به وجود آمد می‌توان گفت عسل مصنوعی و تقلبی است.

همه روش‌های ذکر شده از گذشته تا به امروز برای تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی و تقلبی استفاده شده است. بیشتر این روش‌ها تجربی بوده و ممکن است دارای خطا باشد. اما پرکاربردترین روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی هستند که به خریداران در تهیه یک عسل خالص و مرغوب کمک می‌کنند. همان طور که می‌دانید عسل طبیعی دارای قیمت‌های بالایی است؛ بنابراین برای خرید عسل اصل باید دقت و آگاهی کافی داشت. البته لازم به ذکر است که گران بودن عسل نشانی از طبیعی و خالص بودن آن نیست. اما ارزان بودن این محصول قطعاً می‌تواند دلیلی بر مصنوعی بودن آن باشد.

قیمت گران عسل طبیعی به دلیل سخت بودن پروسه تولید آن توسط زنبورداران و همچنین کمیاب بودن بسیاری از گیاهانی است که زنبورها برای تولید عسل طبیعی از آن تغذیه می‌کنند. به طور مثال عسل تک گل یا عسل شهد گران‌ترین عسل خالص است زیرا معمولاً از گیاهان کمیاب تهیه می‌شود و عسل چند گل یا چند گیاه ارزان‌ترین عسل طبیعی می‌باشد.

تشخیص عسل طبیعی در طب سنتی

پس از تشخیص عسل طبیعی در طب سنتی از این محصول در موارد مختلفی استفاده می‌شود. عسل طبیعی به دلیل داشتن مقادیر زیادی از کربوهیدرات، اسیدهای آلی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فلاونوئیدها و آنزیم‌ها، منبع عالی انرژی بوده و همچنین می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های پوست، مو، گوارش و غیره کمک کننده باشد. عسل خالص و طبیعی همچنین موجب از بین رفتن ضعف جسمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

در طب سنتی طبع عسل طبیعی گرم تشخیص داده شده است بنابراین در درمان بسیاری از بیماری‌ها که ریشه در سردی بدن دارد همچون روماتیسم مفصلی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طب سنتی از عسل به عنوان ضماد برای ترمیم جای زخم، کاهش التهاب، ترمیم سوختگی‌ها و جای اسکارهای حاصل از زخم و جوش استفاده می‌شود.

در درمان حساسیت‌های فصلی و عفونت‌های سینوسی هم از خاصیت ضد میکروب بودن عسل طبیعی در طب سنتی استفاده می‌گردد. عسل طبیعی دارای آهن بالایی است و در درمان فقر آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از راه‌های تشخیص عسل طبیعی در طب سنتی دادن عسل به افرادی است که از فقر آهن رنج می‌برند. این افراد بوی آهن را تشخیص داده و گاهی از خوردن عسل طبیعی امتناع می‌کنند.

تشخیص عسل طبیعی به روش زنبوردارها

عسل مصنوعی یک ماده‌ی شیرین و چسبناک است که از تغلیظ شیرین‌کننده‌های ارزانی مثل شکر، نیشکر تصفیه‌شده، چغندر قند و شربت شکر به دست می‌آید. برای تشخیص عسل طبیعی در طب سنتی علاوه بر تست کردن طعم، بو، میزان چسبندگی و رنگ عسل، مقداری از عسل در آزمایشگاه تخصصی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

تست‌های آزمایشگاهی از جمله روش‌های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی است که می‌تواند به طور دقیق میزان ترکیبات آن را آنالیز کند. زنبورداران نیز برای تشخیص عسل طبیعی و تعیین میزان کیفیت و مرغوبیت عسل تولید شده یک نمونه از آن را به آزمایشگاه می‌فرستند. به کمک انجام آزمایش می‌توان میزان ساکارز، رطوبت، هیدروکسی متیل فورفورال، گلوکز، فروکتوز موجود در عسل طبیعی را تعیین کرد. سپس بر اساس استانداردهای موجود میزان کیفیت عسل مشخص می‌شود. در عسل‌های طبیعی میزان ساکاروز بالای ۵ درصد گزارش شده است.

به کمک تست آزمایشگاهی میزان گرده گل و نوع گرده و گیاهان مصرف شده توسط زنبورهای عسل را هم می‌توان تعیین کرد. هر چه میزان گرده بیشتر باشد آن عسل طبیعی‌تر بوده و دارای خواص بیشتری است. البته ناگفته نماند که در عسل‌های تقلبی هم گرده به صورت دستی به عسل افزوده می‌شود. به کمک این تست‌ها حتی می‌توان نوع زنبور تولید کننده عسل، خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آن را هم تشخیص داد. در نهایت می‌توان گفت که مطمئن‌ترین روش تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی و تنها راه تشخیص عسل طبیعی به روش زنبوردارها همین تست آزمایشگاهی است.

برای خواندن مطالب درموردژل رویال اصل

عسل طبیعی توسط زنبورداران در مناطق مختلفی تولید می‌شود. در واقع زنبورداران به پرورش زنبورهای عسل مشغول بوده و گیاهان مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا از شهد و گرده آن‌ها تغذیه کرده و عسل طبیعی تولید نمایند. مراحل تهیه عسل طبیعی و خالص دشوار بوده، در نتیجه محصول به دست آمده در صورت اصل بودن دارای قیمت بالایی خواهد بود.

زنبورداران در واقع متخصصان اصلی و تنها تولید کنندگان عسل طبیعی هستند بنابراین به راحتی می‌توانند روش تهیه عسل را تشخیص دهند. تنها روش برای تهیه عسل طبیعی تغلیظ شهد گیاهان توسط زنبور عسل است. در صورتی که زنبور عسل از مواد دیگری همچون قند، شربت شکر، شیره خرما، شیرین کننده‌های مصنوعی همچون ساخارین یا آب میوه تغذیه کند عسل به دست آمده عسل طبیعی نخواهد بود. در روش تغذیه با مواد مصنوعی میزان عسل تولید شده به شدت افزایش می‌یابد. البته این کار گاهی در فصول سرد سال و در صورت وجود نداشتن گیاهان برای حفظ زنبورها توسط زنبورداران انجام می‌شود.

در روش دیگری برخی از زنبورداران عسل طبیعی را برای افزایش حجم آن با محصولات دیگری همچون شیره میوه‌ها یا گلوکز ترکیب می‌کنند. درصد عسل طبیعی در این عسل‌ها بسیار کم است. در نهایت در عسل‌های کاملاً تقلبی از تغلیظ شیره میوه‌ها و شکر استفاده می‌شود که در تولید آن زنبور عسل هیچ نقشی ندارد؛ بنابراین شاید بتوان گفت مطمئن ترین روش برای تشخیص عسل طبیعی اعتماد به زنبورداران است.

روش های تشخیص عسل طبیعی از عسل غیر طبیعی

عسل از کهن‌ترین مواد غذایی است که علاوه بر مصرف خوراکی از آن به عنوان دارویی شفا بخش برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می گردد.

واضح است که عسل اصلی به دلیل برخورداری از مواد آلی،  ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مفید، از ارزش و خواص بسیار بالاتری نسبت به عسل غیر طبیعی برخوردار است. بنابراین قیمت عسل اصلی بسیار بیشتر از نوع غیر طبیعی آن است.

عسل طبیعی در طب سنتی برای رفع مشکلات جسمی همچون تقویت دستگاه گوارش، درمان سرماخوردگی، درمان بیماری های گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری های تنفسی و ریوی، درمان بیماری های عفونی، معالجه زخم، رفع بی خوابی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص عسل اصل

فراوانی مصرف عسل و محبوبیت چشمگیر آن همچنین قیمت بالای آن سبب شده برخی افراد سودجو با به کارگیری ترفندهایی -مانند افزودن شکر به عسل اصلی – مواد تقلبی و ناخالص را به عنوان عسل اصلی و خالص معرفی نمایند و به فروش برسانند. در ذیل روشهایی را برای تشخیص عسل اصلی و خالص از عسل تقلبی و ناخالص معرفی
می کنیم:

  • لیوانی پر از آب تهیه نمایید و مقداری از عسل مورد نظر را داخل آن بریزید؛ اگر عسل به سرعت در آب حل شد، تقلبی و ناخالص است اماته ­نشین شد، در تشخیص عسل واقعی موثر است.
  • مقداری از عسل مورد نظر را روی تکه ای کاغذ یا دستمال یا پارچه بریزید؛ اگر کاغذ یا دستمال یا پارچه، عسل را در خود جذب نمود، عسل تقلبی و ناخالص است. در غیر این صورت، عسل طبیعی و عسل خالص است.
  • قاشقی را تهیه نمایید و مقداری از عسل مورد نظر را با قاشق به ظرف دیگری منتقل کنید؛ اگر عسل به شکل نخ و به صورت یک ­پارچه (بدون قطع شدن) از نوک قاشق وارد ظرف دیگر شد، طبیعی و خالص است. در غیر این صورت، تقلبی و ناخالص است.
  • قطره ای از عسل مورد نظر را روی انگشت دست خود قرار دهید؛ اگر قطره عسل از روی انگشت شما سر خورد و پخش شد، تقلبی و ناخالص است اما اگر سر نخورد و روی انگشت شما باقی ماند، طبیعی و خالص است.
  • مقداری از عسل مورد نظر را در یک ظرف بریزید و ظرف را زیر شعله آتش قرار بدهید؛ اگر عسل جوشید و تبخیر شد، تقلبی و ناخالص است. در غیر این صورت، طبیعی و خالص است.

راههای متعددی برای تشخیص عسل طبیعی و اصلی از عسل غیر طبیعی وجود دارد که برخی از شاخص ترین آنها به شرح ذیل می باشد:

برای خواندن مطالب درموردخواص ژل رویال

تشخیص عسل طبیعی با کمک تخم مرغ

استفاده از زرده تخم مرغ یکی از راه های تشخیص عسل اصلی از عسل غیر طبیعی است. برای این کار می بایست مقداری از عسل را با زرده تخم مرغ خام به خوبی مخلوط نمود.

پس از انجام این کار در صورتی که زرده تخم مرغ به شکل زرده تخم مرغ پخته در آید، عسل از کیفیت بالایی برخوردار است و در غیر این صورت عسل غیر طبیعی می باشد.

تشخیص عسل با کمک ظاهر آن (سفت شدن عسل)

به طور معمول عسل طبیعی خاصیتی دارد که اگر مقداری از آن بر روی یک تکه نان تست مالیده شود،  پس از گذشت چند دقیقه سفت خواهد شد. اما اگر این کار به وسیله عسل غیر طبیعی انجام شود نان حالت خیسی پیدا می کند.

تشخیص عسل طبیعی با استفاده از آب سرد

یکی دیگر از راه های تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی آن است که اگر مقداری از عسل را در آب سرد  ریخته شود، در صورتی که عسل حالت چسبندگی خود را حفظ کرده و به سختی در آب حل شود، آن عسل اصلی بوده و در غیر این صورت عسل غیر طبیعی می باشد.

همچنین اگر مقداری از عسل اصلی را در یک لیوان آب بریزید در صورتی که به صورت عمودی وارد آب شده  و در آن ته نشین شود،  عسل اصلی بوده و در غیر این صورت، عسل مطلوبی به شمار نمی آید.

تشخیص عسل اصل

تشخیص عسل طبیعی با کمک بوی عسل

کسانی که با عسل های طبیعی آشنایی دارند،  رایحه مطبوع  عسل را یکی از راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی آن می‌دانند.  به طور معمول عسل های با کیفیت و خالص دارای عطر و رایحه ای آمیخته با گل های طبیعی هستند.

تشخیص عسل طبیعی با آتش

یکی دیگر از راه های تشخیص عسل طبیعی از عسل غیر طبیعی آن است که  می ‌توان با استفاده از یک کبریت آن را تست کرد.  به این صورت که اگر کبریت روشن باعث آتش گرفتن عسل گردید، عسل به احتمال زیاد طبیعی است. چرا که عسل غیر طبیعی به راحتی مشتعل نمی شود.

عسل به شهد گل ها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را ساخته باشد. به بیان دیگر این نوع عسل، بدون دخالت زنبور، از قند، نیشکر و میوه های شیرین مانند خربزه، هندوانه، کدو تنبل و خرما تولید می شوند. این روش در ایران متداول نبوده، ولی در بعضی از کشورها مرسوم است انواع مختلف عسل طبیعی از خصوصیات فیزیکی تمیتا مشترکی برخوردارند که آگاهی از آنها می تواند کمک خوبی در تشخیص عسل طبیعی باشد :

چسبندگی عسل تازه استخراج شده مایع چسبناکی بوده که این ویژگی تماما به محتویات آن بالاخص میزان آب موجود در آن مرتبط میباشد. چسبناکی عسل یک عامل مهم در فرآیند تولید آن است، چرا که روان شدن عسل در هنگام استخراج، زمان تصفیه، تتبیت، صاف کردن، مخلوط نمودن و در شیشه ریختن را کاهش می دهد. گرم نمودن عسل که از جینکی آن میکاهد عاملی است که در فرآیند تولید عسل صنعتی از آن بهره می جویند. اما انواع عسل از نظر چسبندگی، با هم متفاوتند

غلظت یکی از راه های تشخیص عسل طبیعی:

غلظت از خصوصیات یا ویزگی فیزیکی طبیعی دیگری است که از اهمیت عسلی برخوردار است. غلظت عسل از غلظت آب بیشتر است، اما این سنگینی به ترکیب آب موجود در آن نیز مربوط می شود. به دلیل تفاوت غلظت، برخی اوقات امکان مشاهده مطبدمندی مشخص عسل در انبارهای بزرگ وجود دارد. اگر میزان آب موجود در عسل زیاد باشد عسل در بالای عسلی که چگالی بیشتر دارد (یعنی آب کمتر دارد) جمع میشود. در صورتی که محلول به خوبی مخلوط گردد میتوان از جلین جدائی نامطلوبی جلوگیری نمود. ۳ خاصیت جذب آب: قدرت جذب أب عسل الن در جهت در فرآیند تولید و استفاده نهایی مهم میباشد. در محصولاتی که عسل در تهیه شیرینی و نان به کار رفته، تمایل جذب و نگهداری مقدار زیادی رطوبت معمولا امری مهم تلقی می گردد. اما ممکن است همین خاصیت جذب آب و فرایند تهیه یا ذخیره آن مسئله ساز گردد، به طوری که مشکلاتی بر اثر آب زیاد موجود در آن بوجود آید . عسل معمولی با مقدار ۱۸ /۴ درصد آب یا کمتر در آن، رطوبت نسبی بالای ۶۰ درصد هوا را جلب می نماید.

کشش سطحی یکی دیگر از راه های تشخیص عسل طبیعی:

از آنجایی که مقدار کشش سطحی صل پایین است برای جذب رطویت، ماده عالی محسوب شده و برای استفاده در محصولات آرایشی بکار میرود. منطقه ای که عسل از آن تهیه شده، تعیین کننده میزان کشش سطحی آن بوده و به دلیل مواد کلوئیدی با چسبنده آن می باشد. خصوصیت مذکور خاصیت چسبندگی بالا و حالت کفدار در عسل را موجب می شود.

رنگ یکی دیگر از راه های تشخیص عسل طبیعی :

رنگ عسل طبیعی دامنه گسترده ای از رنگ روشن (مثل آب تا زرد تیره با سیاه است. رنگهای مختلفی اساسا از رنگ روشن با رفت و غلظتهای مختلف همانند قند کارامل تا رنگ تجاری استاندارد بکار برده می شود. رنگ نسبت به منطقه اصلی گیاه، تاریخ تولید و شرایط نگهداری فرق می کند، اما شقاقیت با روشنی به مقدار ذرات معلق همچون گرده های گیاهی بستگی دارد. عسلهایی با رنگ زرد روشن (آفتابگردان) قرمز کم رنگ، رنگ شاه بلوطی، طوسی اکالیتوس و میز (شهد نباتی) وجود دارند. رنگ عسل کریستالیزه شده، روشن تر می گردد چرا که بلورهای گلوکز مفید هستند. همچنین گزارش شده که برخی از عسلها به سقیدی شیر هستند. در برخی مناطق آفریقای شرقی عسلهای کریستال شده در هوای بافت می شوند که تقریبا به سفیدی آب پنی پیرنگ و در حالت مایع هستند

رنگ عسل از جنبه تجاری و تعیین شکل نهایی آن دارای اهمیت زیادی است. عل تیرشر اغلب مصارف صنعتی دارد، در حالی که عسلهای روشن تر برای استفاده مستقیم خرید و فروش می شوند در اکثر کشورهایی که برای حل بازار بزرگی وجود دارد، رنگ آن تعیین کننده میزان اولویتی است که خریدار برای محصول در نظر می گیرد (به عنوان نشانه ای از طعم مطلوب( ، بنابراین رنگ عسل به خودی خود مهمترین عامل تعیین کننده قیمتهای واردات و فروش کلی آن محسوب میشود. ۶ شکرک زدن (بلوری شدن) عسل طبیعی: در آب و هوای معتدل بیشتر انواع عسل طبیعی در دماهای معمولی انبار، بلوری می شوند. چنین امری بدین علت است که عسل یک محلول قندی بیش از حد اشباع است. به این معنی که حاوی قند بیشتری نسبت به آنچه در محلول میتواند باقی بماند است. بسیاری از مصرف کنندگان هنوز فکر می کنند که عسل شکرک زده، فاسد شده یا با افزودن شکر به آن، تقلبی صورت گرفته است شیکرک زین و سفید شدن عسل طبیعی نتیجه تشکیل بلورهای گلوکز منوهیدروژنه است که با توجه به کیفیت و شرایط نگهداری آن، از لحاظ تعداد، شکل و ابعاد متفاوت دارند. هر چه مقدار آب کمتر و مقدار گلوکز عسل بالاتر باشد، عسل شکرک زدن سریعتر صورت می پذیرد. در اینجا شما نقش مهمی ایفا می کند، چرا که شکرک در دمای بالای ۲۵ یا زیر ۵ درجه سانتیگراد صورت نمی گیرد. مقدار دمای مناسب برای شکرک زدن مایع طرد ۱۴درجه سانتیگراد میبنده اما وجود ذرات جامد آن (مثل دانه های گرده) موجب تسریع عسل شکرک می گردد معمولا پس از تکان دادن بلورهای نامتقارن و بزرگتری تشکیل می شوند. هنگام شکرک زدن، مولکول آب آزاد شده و در نتیجه بر مقدار آب درونی مایع افزوده و نیز خطر تخمیر افزایش می یابد. بنابراین، نگهداری عسل که قدری بلوری شده باشد نیاز به تنزل حرارت بیشتری دارد.

معرفی ده عسل برتر دنیا از لحاظ کیفیت و خاصیت

استانداردهای عسل:

استانداردهای عسل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که آنها را می توان در استخراج، عسل شکرک زده، عسل قان، شان با قلب کم عمق، بریده شده و یا کل شان عسل در نظر گرفت. سایر مواردی که در تهیه و تولید عسل اهمیت دارند، میزان قند، میزان رطوبت، طعم ، رنگ و عطر عسل می باشد. گاهی اوقات در توزیع و فروش عسل مواردی چون: یکنواختی رنگ، باکیزگی برق، ظاهر شان و نحوه چینش و یکنواختی وزن نیز ذکر شده است

راه های تشخیص عسل طبیعی

فروشگاه های معتبر آسان ترین روش تشخیص عسل طبیعی، خرید از فروشگاه ها و اشخاص معتبر می باشد که شما از سابقه فعالیت آنها در زنبورداری و با تهیه و فروش عسل مطلع هستید. ۲ میزان رطوبت برخی افراد، میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه، و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند، ولی باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمئن تیمتد ۳ میزان تخمیر شدن تمام عسل ها حاوی مخمرهای خوراکی بی ضرر برای انسان می باشند باید توجه کرد که عسل در زمستان به دلیل سرمای زیر ۱۱ درجه تخمیر نمی شود البته نگهداری عسل در دمای ۳۸ درجه سانتی گراد نیز می تواند از تخمیر آن جلوگیری کند، ولی در دراز مدت به کیفیت عسل صدمه می زند، زیرا حرارت بالا کیفیت عسل را از بین می برد. عسل با رطوبت بیش از ۱۷ درصد بیشتر در معرض تخمیر می باشد. بعد از شکرک زدن، درصد تخمیر عسل افزایش می باید تخمیر شدن مختص عسل های بسته بندی شده و صاف شده نیست، بلکه اگر شرایط مناسب باشد، عسل “شان” نیز خیر می شود

مزه کردن عسل طبیعی،

علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. لذا افراد می توانند با مصرف زیاد و توجه دقیق به درجه خلوص عسل، حتی نوع

عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور تعیین کنند، زیرا هر گیاه مزه خاصی به عسل می دهد باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می دهد تا مزه خالص عسل.

عطر و بوی طبیعی

اگر درپوش عل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن دریوش حتما بو و رایحه قوی و مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید.

۶ سرعت حل شدن در آب اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد ایران پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگرند، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است با این وجود، هر یک از روش های فوق به تنهایی نمی تواند خالص بودن عسل را ثابت کند.

در این روش به وسیله تغذیه مصنوعی زنبوران با شربت قند و آبمیوه ها با استفاده از عسل، عسل مصنوعی با تقلبی تهیه می کنند. در این روش مستقیما عسل طبیعی با مواد گلوکزی (شریت قند) و شیره میوه ها مخلوط شده و عسل تقلبی تولید می گردد.

ملاک انتخاب عسل خوب چیست؟

برای مصرف کنندهی عدی یک راه بیشتر برای شناسایی عسل وجود ندارد، آن هم استفاده از حواس است. یعنی با چشم، شکل ظاهری عسل را ارزیابی، با بینی بو و با زبان مزه کرده و اگر مجموعه این عوامل مناسب بود و عسل عطر و طعم گل ها را داشت، عسل طبیعی است و ارزش دارد که بهای آن را در حد معقول پرداخت شکرک زدن تشاندی نامرغوب بودن عسل تیست آنچه که در اصطلاح «رسوب کردن و شکرک زدن» می گویند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن، تقلبی بودن عسل را تداعی می کند، چیزی جز پدیددی بلورین شدن با کریستالیزاسیون، تیست عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامد است که زیر شرایط بسیار شکننده ای به صورت مایع در می آید. این ماده اشباع شده قندی باید در واقع جام باشند اما یعطور اتفاقی مایع است لذا به محض اینکه شرایط آماده شود، این دگرگونی فیزیکی بعضی بلورین شدن پدید می آید اما این موضوع به اندازهای تاثیر منفی در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده که از یک سو مشکل بزرگی برای تولیدکنندگان در جریان عرضه به بازار به وجود می آورد و از سوی دیگر برای مصرف کنندگان از نظر طبیعی بودن عسل مایع، شک و شبه ایجاد میکند. باید توجه داشت فکر کردن و خاصیت تیلور عسل نشانهی نامرغوب بودن آن نیست اما بعضی افراد به اشتباه عسل بلوری شده را مصنوعی یا تقلبی میدانند چگونگیتشخیص عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرگزده برای شناسایی عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرک زده باید دانست تنها عسل طبیعی می تواند کمکم و به مرور زمان کار و تلشین شود و رسوب کند و شکرک آن مانند شکرک طبیعی شیرهای خرما گرم بوده و هنگام خوردن ممکن است اندکی زیری داشته باشد اما هیچگونه صدایی زیر دندان احساس نمی شود اما شکرک شبه عسل تقلبی (شکرآب شده ) و مثل نبک ملت بوده و به سختی با قاشق جدا شده و موقع خوردن مانند دانه های آب نبات، شکل و مربای شکرگزده زیر دندان صدا داده و همچون شکلات به دندان ها می چسبد مهمترین نکته این که اینگونه شبه عسلها بدون کدر شدن و ته نشین شدن خیلی سریع و در زمانی کوتاه نکرک می زنند.

علت شکرک نزدن عسل های موجود در بازار چیست؟ برای جلوگیری از تبلور عسل معمولا کارخانههای بیستمینی کننده، عملیاتی از قبیل حرارت دادن، افزودن کمی جوهر لیمو در هر تن و غیره روی عمل انجام می دهند که در همه این موارد به خاطر وارد شدن ناخالصی در مجموعه قندهای موجود، پدیددی بلورین شدن به تاخیر می افتد در مورد کارگاه های ناشناخته که در آن حرارت دادن عسل به صورت مستقیم یا بدون کنترل صورت میگیرد، نه تنها مواد موجود در عسل دچار آسیب می شود بلکه بعد از نمای مشخصی ماده ای به نام هیدروکسی متیل فورفواله یدید می آید که اگر نسبت آن در عسل زیاد شود، مصرف آن خطرناک است

گونه های مختلف عسل

عسل طبیعی، از ماده شیرینی که زنبور عسل تنها از شهد گل ها و گیاهان جمع آوری کرده و پس از دگرگونی های لازم، در سلول های مومی شان در کندو ذخیره کرده باشد، تولید می شود

عسل تنظیمایی از ماددی شیرینی که زنبور عسل علاوه بر استفاده از شهد گلها و گیاهان از شربت، شکر و … که در اختیار آنها می گذارند، استفاده کرده باشد. این گونه عسل قطعا کیفیت و خواص عسل طبیعی را ندارد اما متاسفانه در فروشگاه های مواد غذایی به فراوانی عرضه شده و به دلیل قیمت مناسب با اقبال عمومی مواجه می شود.

عسل تقلبی مایعی است شیرین شبیه عسل که از گلوکز تجاری، شکر، اسید ستریک، اسانس و … که پس از یختتن به دست می آید. در تهیه و تولید این شبه عسل، زنبور هیچ دخالتی ندارد و در آزمایشگاه به آسانی قابل شناسایی است. این گونه شبه عسلها نه تنها فاقد هرگونه خاصیت درمانی – غذایی است بلکه برای سلامتی انسان زیان آور است. متاسفانه به علها به صورت گسترده تولید و به بازار عرضه شده و به دلیل قیمت ارزان (هر کیلر سه تا ۵۰۰۰ تومان) با استقبال مصرف کنندگان روبرو می شود

با توجه به هزینه های تولید عسل طبیعی هزینه کوچ، نگهداری، توسعه و تجهیز زنبورستان ها، دستمزد زنبورداران حرفهای، بسته بندی و … قیمت عسل طبیعی باید منطقی باشد

عسل تکگل، به علی میگویند که زنبور عسل، شهد را از روی یک نوع گل جمع آوری کرده باشد مانند عسل آویشن، اقاقیا، سدر (کنار)، گون، مرکبات و … این گونه عسل کاربرد درمقی داشته و معمولا قیمت بالاتری نسبت به علمای دیگر دارد عسل صد درصد تک گل کمیاب است و در بیشتر عسل های تک گل مقدار اندکی از شهد گلهای پراکنده در هر منطقه وجود دارد.

عسل چهل گیاه و عسلی که زنبور عسل، شهد را از روی گل های گوناگون جمع آوری کرده باشد با وند عسل تک گل را طبق فرمول خاص (که از نظر خواص، رنگ، عطر و سعم مطابق ذائقه ی بیشتر مصرف کنندگان باشد) با یکدیگر مخلوط کنند. این گونه از عسل طبیعی نیز کاربرد درمانی دارد.

عسل موجداره چون سرشار از گردهای گل، بر موم و موم طبیعی بوده و حرارت ندیده است از نظر خاصیت، طعم و عطر کیفیت بالایی دارد. به دلیل استفاده از دارو برای بهبود و درمان بیماری های زنبور عسل و رسوب درصدی از آن در موم شان، بهتر است از مصرف پیوسته این گونه عسل (حداکثر ۱۰ درصد میزان مصرف خودداری شود.

متاسفانه افراد سودجو با دستگاه های مومسان و پارافین (مادهی اولیه که در تهیه شمع به کار میدون) شبه موم تقلبی ساخته و با قرار دادن مقداری از این موم های بارافینی در شبه عسل تقلبی، موجب گمراهی مصرف کنندگان را فراهم می آورند.

عسل بهاره؛

به عسلی می گویند که در اواخر فصل بهار به دست آمده باشد، مانند عسل مرکبات، اقاقیا و درختان منوهای مانند زردآلو، گلابی، بادام و…

عسل پاییزه

عسلی که از اوایل تابستان تا میانه ی پاییز به وسیله زنبور تولید شده و بیشتر از شهد گیاهان صحرایی

توصیه هایی به مصرف کنندگان عسل مصرف کنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر می خواهند عسل را همراه با محلولهای گرمی مانند آب جون، شیر، فرنی و جوشانده های گیاهان دارویی مصرف کنند حتما پس از ولرم شدن، عسل را به آنها بیفزایند تا خاصیت درمانی عمل محفوظ بماند. عطر و طعم عسل مانند رنگ آن متناسب با گیاهی است که زنبور عسل از آن شهد فراهم آورده است. در مناطق مختلف عسل با غلظت های گوناگون به دست می آید و این تفاوت نمی تواند عاملی تعیین کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد؛ مثلا عسل هایی که در مناطق مرطوب به دست می آید، بیشتر دارای غلظت کم است. در مقابل ” عسل هایی که از مناطق کوهستانی به دست می آید دارای غلظت بالایی است رنگ عسل نیز بستگی به نوع شهدی دارد که زنبور عسل از آن شهد جمع آوری کرده و از رنگ زرد بسیار روشن تا قرمز تیره و حتی سیه متغیر است. همچنین منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی در تعیین رنگ عسل موثر بوده بنابراین رنگ عسل مانند غلظت آن نمی تواند عاملی تعیین کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد شگفتیهای عسل و زنبور عسل برای تهیه و فرآوری هر کیلوگرم عسل طبیعی، زنبور عسل باید ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار بار شهد جابجا کند و از ۱۰ میلیون گل، شهد برداشته و مسافتی برایر هفت مرتبه چرخش به دور کره زمین بیماید. عمر یک زنبورعسل کارگر حدود ۴۵ روز است که طی آن هیچگاه نمیخواید! | عسل طبیعی تنها مدهای غذایی است که هرگز فاسد نمی شود و نیرومندترین و خطرناکترین میکروب ها را در کمتر از ۴۸ ساعت نابود می کند به همین دلیل بهترین آنتی ویک خوراکی طبیعی است که هیچ آسیبی به بدن نمیرساند هر زنبور عسل در طول زندگی خود در صورتی که شرایط مساعد باشد و از هر بلای طبیعی و غیرطبیعی جان سالم بدر برد تنها میتواند یک قاشق مرباخوری عسل فراهم کند زنبور عسل با تمام کوچکی پیکرش دارای دو معده است، معنی اول «کیسه عسلی» نام دارد و شهد گلها به آنجا وارد شده و با ملیتی آن را به عمل تبدیل کرده سپس با خرطوم خویش آن را به سلول های مومی شکل که از پیش فراهم شده میریزد و در آن را با موم های ویژه پلمب می کند. در معددی نوم زنبور، فرایند گوارش انجام میشود. شده و با عملیاتی آن را به عمل تبدیل کرده سپس با خرطوم خود فرآیند گوارش انجام میشود. عسل طبیعی و واقعی را تشخیص دهید خصوصیات ظاهری و فیزیکی عسل رنگ عسل : رنگ عسل بستگی به نوع شهد مصرفی دارد و از زرد بسیار روشن تا قرمز تیره متغیر می باشد..

خصوصیات ظاهری و فیزیکی عسل رنگ عسل : رنگ عسل بستگی به نوع شهد مصرفی دارد و از زرد بسیار روشن تا قرمز تیره متغیر می باشد (عسل آویشن قرمز رنگ ، عسل اقاقیا بی رنگ و عسل گیاه اسپرس زرد طلایی است). منطقه ی جغرافیایی و شرایط آب و هوایی نیز در تعیین رنگ عمل بی تاثیر نیست. پس رنگ عسل نمی تواند عامل تعیین کننده برای تشخیص کیفیت عسل باشد. معمولا مصرف کنندگان در ایران رنگ تیره را می پسندند. عطر و طعم : عطر و طعم هم مانند رنگ آن ، متناسب با گیاهی است که زنبور از آن استفاده کرده است. خصوصیات شیمیایی عسل عسل سرشار از مواد مغذی مختلف است. البته این ترکیبات در انواع مختلف آن متفاوت است که در زیر به اختصار شرح داده شده است

قندها :

تاکنون حدود ۲۰ قند در عسل شناخته شده که میزان کل آن حدود ۸۰ درصد می باشد و از مهم ترین آن ها گلوکز (۳۱) و فروکتوز (۳۸) را می توان نام برد. – کالری: میزان کل کالری به طور متوسط در هر ۱۰۰ گرم عسل، ۳۶۴ می باشد و یا به عبارتی ۶۴ کالری در هر قاشق سوپ خوری – آنزیم : عسل حاوی آنزیم های متعددی از جمله اینورتاز، دیاستاز، گلوکز اکسیداز، کاتالاز و … می باشد. – اسیدیته یا : PH عمل یک ماده اسیدی است و PH آن از ۳ / ۴ تا ۶ /۱ متغیر است.

رطوبت:

میزان آن در انواع آن متفاوت است، اما به طور تقریبی ۱۷ تخمین زده شده است.

چربی و کلسترول :

عمل فاقد هر گونه چربی یا کلسترول می باشد. – پروتئین : پروتئین صل هم منشاء گیاهی دارد و هم منشاء جنوبی و میزان آن تقریبا یک درصد محلیه گردیده است – مواد قطنی : عسل حاوی انواع مواد معدنی مانند کلسیم ، پتاسیم، آهن ، فسفر ، منیزیم و … است. تحقیقات نشان داده است که هر چه رنگ عسل تیره تر باشد ، حاوی مواد معدنی بیشتری است. – ویتامین ها : عسل سرشار از ویتامین های مختلف است که از مهم ترین آن ها | ویتامین هایB1 , B2 , B3 , B5 , B6 و ویتامین C را می توان نام برد. تبلور یا شکرک زدن عسل (GRANULATION) عسل طبیعی و خالص باید شکرک نزند. آنزیم دیاستاز و همچنین قند (گلوکز ) بالای موجود در عمل از عوامل مهم در عمل شکرک زدن است. اجسام خارجی از قبیل ذرات مرم ، گرده ی گل و یا حتی گرد و غبار می توانند به عنوان هسته تبلور باشند. دیاستاز، این ذرات را به خود جلب کرده و ته نشین و کدر می شود. هر چه مقدار گلوکز عمل بیشتر شود، عمل شکرک زدن زودتر اتفاق می افتد. پس نتیجه می گیریم که اگر عسلی پس از مدتی شکرک زد، پس حتما طبیعی است. البته تولید کنندگان به دلیل این که مصرف کننده ها عسل مایع و شفاف را می پسندند، بعد از استخراج آن و عمل فیلتر کردن ، عسل را تقریبا ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه ی سانتیگراد حرارت می دهند یا به عبارتی پاستوریزه می کنند که با این عمل دیاستاز موجود در عمل با حرارت از بین می رود و علی شفاف و روان به دست می آید. عسل شکری منشاء آن شربت شکر با مخلوطی از عسل و شکر است ، یعنی به جای شهد گل ، شکر در اختیار زنبور قرار می گیرد که ممکن است حتی به صورت شان به بازار عرضه شود. عسلی که به این طریق تهیه می شود طبعا عطر و بو ( بوی گل ) ندارد و طعم شکر را می دهد. وزن مخصوص آن از عسل کمتر است. درصد ساکارز بالاتری نسبت به عسل دارد و همچنین کش دار نیست. بنا به گفته ی بعضی از کارشناسان اگر این نوع عسل به دلیل اشباع آن از شکره شکرک زد بلورهای آن درشت تر به نظر می رسد . لازم به ذکر است که با اتکاء به وضع ظاهری عل کمتر می توان در مورد خلوص و مرغوبیت آن اظهار نظر صحیحی نمود؛ چرا که فقط روش آزمایشگاهی، روش مناسبی در تعیین خلوص عسل می باشد

۱۲ روش: عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟

بهترین و مطمئن ترین روش تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی، انجام آزمایش در لابراتوار است، اما با توجه به اینکه این روش به آسانی در دسترس عموم نیست، ۱۲ روش تجربی نیز برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می گیرد:

  1. شکرک زدن، فرایند عادی هر عسل طبیعی است اما مشروط بر اینکه به طور یکنواخت و هماهنگ عسل را فرا گیرد. بدین ترتیب اگر مشاهده کردید شکرک عسل ناهماهنگ بوده و در عین حال قسمت های از عسل کماکان به حالت مایع است، این نشان دهنده غیر طبیعی بودن عسل است.
  2. عسل طبیعی به مرور زمان سفت می شود، امری که موجب می گردد انتقال آن از یک ظرف به ظرف دیگر سخت تر شود. در حالی که حالت مایع و رقیق عسل غیر طبیعی به مرور زمان و حتی با تغییر فصل تغییر نمی کند.
  3. اگر عسل طبیعی را در آب بریزید، به راحتی حل نمی شود و در انتهای ظرف آب قرار می گیرد. در صورتی که اگر عسل غیرطبیعی را در ظرف آب بریزیم به آسانی حل می شود و هر چه کیفیت آن پایین تر باشد سریعتر در آب حل خواهد شد.
  4. عسل طبیعی در برابر حرارت خیلی سریع، کاراملیزه می شود در صورتی که عسل غیر طبیعی به آرامی کف کرده و سپس کاراملیزه میشود و حتی ممکن است – در صورتی که کیفیتش خیلی پایین باشد- تغییر نکند.
  5. عسل طبیعی همواره بو و طعم رایحه گل را که منبع اصلی تهیه آن است، حفظ می کند و فقط با سرما و گرما تا حدودی شدت بو و طعم آن کم و زیاد می شود، در صورتی که بو و طعم عسل غیر طبیعی، مصنوعی است و خیلی زود از دست می رود.
  6. اگر عسل طبیعی را بچشید، ماندگاری مزه آن کوتاه و سبک است در صورتی که ماندگاری و مزه عسل غیر طبیعی به دلیل افزودنی های غیر اصولی از جمله شکر، طولانی و زننده می باشد.
  7. در عسل طبیعی گرده و تیکه های موم وجود دارد و معمولا تولیدکنندگان عسل برای اثبات ادعای خود عسل طبیعی را فیلتر نمی کنند در صورتی که عسل غیر طبیعی کاملا صاف و بدون این مواد است.
  8. رنگ عسل طبیعی متناسب با رنگ گلهایی منطقه محل تولید بوده و باید طبیعی به نظر رسد در حالی که رنگ عسل غیر طبیعی، در نتیجه افزودنی های رنگی و به طور دستکاری شده، ایجاد می شود.
  9. تست عسل طبیعی از غیر طبیعی به چند روش ساده دیگر نیز امکان پذیر است:
  10. سر یک چوب کبریت را به عسل آغشته نموده و سپس آتش بزنید. معمولا کبریت آغشته به عسل غیر طبیعی به دلیل برخورداری از آب زیاد، به سختی آتش می گیرد.
  11. چند قطره عسل طبیعی روی یک دستمال آشپزخانه بریزید، عسل طبیعی به راحتی جذب نمی شود در صورتی که عسل غیر طبیعی سریع جذب دستمال خواهد شد.
  12. چند قطره عسل روی یک پارچه کتان بریزید، بعد از شستشو از عسل طبیعی هیچ لکه ای به جا نمی ماند در صورتی که عسل غیر طبیعی معمولا لکه های بجای می گذارد که ممکن است حتی به آسانی از بین نرود.
نکات مهم در تشخیص عسل طبیعی

عسل اصلی به هیچ عنوان فاسد نمی شود کافی است آن را در داخل یک ظرف در بسته برای مدت های طولانی نگهداری کنید. مصرف عسل برای بیمارانی که دیابت دارند بسیار توصیه می شود.
ترکیب عسل با داروهای گیاهی سبب می شود بسیاری از بیماری های که راه درمانی برای آن با استفاده از داروهایی شیمیائی وجود ندارد بدست آید و از تأثیر روند بهبودی با استفاده از عسل اصل بهره ببرید.

نکات و دانستنی هایی در تشخیص عسل طبیعی

تبلور عسل یک فرایند طبیعی است ، عسل تازه استخراج شده بصورت مایع است، اما به تدریج متراکم می شود و انتقال آن از یک ظرف به ظرف دیگر را دشوار می کند.

عسل خام بلافاصله در آب حل نمی شود بلکه در کف شیشه مستقر می شود.  برای رقیق کردن عسل خام در آب ، خوب مخلوط کنید

عسل خام به سرعت کاراملیزه میشود بوی عسل ، یادآور عطر گلهایی که از آن عسل به دست آمده است گرم کردن و خنک کردن عسل خام می تواند طعم و بو آن را تغییر دهد.

طعم عسل بعد از چند دقیقه تغییر می شود، گرم شدن و سرد کردن عسل خام می تواند طعم و بو آن را تغییر دهد.

عسل ممکن است حاوی ذرات گرده ، بره موم یا موم زنبور عسل باشد ؛ این مواد را می توان با تصفیه بسیار خوب عسل از بین برد

عسل بسته به گلهایی که از آن به دست می آید بو های مختلفی دارد به عنوان مثال ، عسل آکاسیای خالص باید تا حد ممکن کمرنگ باشد ، اما این بسته به وجود سایر گلها در منطقه گرده که قبلاً توسط آنها جمع آوری شده می تواند متفاوت باشد.  زنبورها ،عسل جعلی به طور یکنواخت در لایه های قابل مشاهده متبلور می شود ، یا اصلاً متبلور نمی شود.

عسل تقلبی حتی پس از مدت طولانی و بدون در نظر گرفتن فصل می به حالت مایع باقی بماند عسل تقلبی به سرعت در آب حل می شود ، گاهی اوقات حتی قبل از رسیدن به کف لیوان عسل تقلبی به آرامی به کف وحالت کاراملی تبدیل می شود

عسل تقلبی حاوی عطر و طعمی است که به به سرعت از بین می رود. این عطر ظریف و طبیعی خاص گل هایی که از آن برداشت شده نیست، گاها به دلیل وجود جوش و هرگونه عطر اضافه شده طعم ممکن است بیشتر طول بکشد

عسل تقلبی هیچ ناخالصی را نشان نداد، این مورد عسل به دست آمده از شربت و سایر مواد افزودنی است که هیچ اثری از گرده، بره موم یا موم زنبور عسل ندارند.

عسل تقلبی برای به دست آوردن رنگ نزدیک به عسل خام، رنگها اضافه می شوند، پارچه را نفوذ می کنند و در تست زیر به راحتی قابل تشخیص می شوند

عسل خام را با پارچه پنبه ای سفید بپاشید ، سپس آن را در آب سرد بشویید.ببینید که عسل خام پارچه را رنگ نکرده است.

در صورت تبدیل عسل، لکه های زرد یا قهوه ای روی حوله پنبه باقی می مانند

در زمان برداشت ، عسل خام دارای رطوبت بالایی است ، اما توسط زنبورهای موجود در مزرعه رطوبت داده می شود رطوبت ایده آل برای برداشت حدود ۱۸٪ است. اگر عسل از رطوبت مناسب برخوردار باشد ، تست های زیر نتایج مورد انتظار را خواهند داشت

عسل تقلبی که مایع است و به راحتی تخلیه می شود، رطوبت بالاتری نسبت به عسل خام دارد

تست عسل طبیعی

چند قطره عسل خام را روی یک کاغذ روغنی یا روی یک حوله کاغذی آشپزخانه بریزید .عسل خام به حوله جذب نمی شود، عسل تقلبی توسط حوله جذب می شود

آزمایش آتش

سرظرف را با موم لانه زنبوری بپوشانید، سپس آن را با کبریت دیگری یا یک فندک روشن کنید.ببینید آتش به سرعت شروع می شود. توجه خواهید کرد که چوب کبریت به دلیل وجود مقدار زیادی آب عسل تقلبی ، آتش نخواهد گرفت

معرفی گروه عسل بهار

عسل طبیعی یکی از محصولات با ارزش کندوی زنبور عسل است که دارای خواص درمانی، آرایشی و بهداشتی بسیار زیادی می‌باشد. این محصول برای درمان بیماری‌های پوست، مو، استخوان، لاغری و پیشگیری و درمان کرونا در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گروه عسل بهار به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متخصصان تولید کننده محصولات زنبور عسل مفتخر است با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین عسل طبیعی و ژل رویال معروف به ژل سلطنتی در خدمت مشتریان بسیاری در سراسر ایران باشد.

گروه عسل بهار از جمله معتبرترین مراجع برای تهیه عسل طبیعی، خالص و اصل از معتبرترین زنبورداران ایران می‌باشد. این گروه تولیدی در سامانه­ی اینترنتی خود به نشانی baharhoney.com به فروش و عرضه­ی عسل طبیعی می‌پردازد. متقاضیان برای تشخیص عسل طبیعی، افزایش آگاهی خود و خرید عسل طبیعی اصل در سراسر ایران می‌توانند از طریق کارشناسان این مجموعه اقدام به مشاوره رایگان و خرید محصول مورد نظر خود نمایند.

جمع بندی

برای تشخیص عسل طبیعی از عسل غیر طبیعی، میتوان از لحاظ ظاهری به نتیجه رسید که عسل اصلی صاف و زلال است، و در گذشت زمان شکرک می زند.در بخش زیر میتوانید لیستی از انواع مختلف عسل اصلی با قیمت هایی مناسب را مشاهده کنید و یا در بخش فروشگاه سایت بهار هانی ، محصولات را مشاهده کنید

عسلی که از اوایل تابستان تا میانه ی پاییز به وسیله زنبور تولید شده است.

به عسلی می گویند که در اواخر فصل بهار به دست آمده باشد، مانند عسل مرکبات، اقاقیا و درختان منوهای مانند زردآلو، گلابی، بادام و…

یکی دیگر از راه های تشخیص عسل طبیعی از عسل غیر طبیعی آن است که  می ‌توان با استفاده از یک کبریت آن را تست کرد.  به این صورت که اگر کبریت روشن باعث آتش گرفتن عسل گردید، عسل به احتمال زیاد طبیعی است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!