آشنایی با انواع عسل طبیعی و تفاوت‌های آن‌ها

آشنایی با انواع عسل طبیعی و تفاوت‌های آن‌ها

عسل، یکی از فرآورده های زنبور عسل است که ما در این مقاله آشنایی با انواع عسل طبیعی و تفاوت‌های آن‌ها را برسی می‌کنیم. زنبور عسل برای تهیه عسل شهد گل های مختلفی را جمع آوری می‌کند و این یکی از دلایل مهم برای وجود طعم های مختلف و خواص متفاوت در عسل می‌شود.

عسل طبیعی متشکل از فروکتوز، آب، گلوکز و دیگر املاح معدنی بوده و این مواد در کنار ویتامین‌ها باعث شده تا عسل به عنوان یک مکمل غذایی تبدیل شود.

 

تقسیم بندی عسل بر اساس نوع گل

یکی از منابعی که زنبور برای تولید عسل نیاز دارد، گل است. این گلها هستند که نوع عسل، مزه و خواص آن را تشکیل می‌دهند.

عسل تک گل

برای تولید این عسل زنبور باید در یک منطقه خاص و با پوشش یک نوع گیاه پرورشش داده شود تا شهد به دست آمده تبدیل به عسل شود. برای مثال در کشور مصر، زنبور‌ها در کنار باغات مرکبات پرورش داده می‌شوند و گرده جمع آوری شده فقط از شکوفه مرکبات است.

چند مورد از عسل‌های تک گل را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  • عسل بهارنارنج: دارای طعم بسیار خوبی است و برای بهبود کارایی قلب مصرف می‌شود.
  • عسل ریحان: یکی از انواع خوشبو عسل که برای درمان میگرن،کم خوابی و تقویت عمومی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عسل گون: یکی از مقوی‌ترین نوع عسل های تک گل عسل گون است که برای تقویت مغز، حافظه، کم خونی، تقویت معده و …. مفید بوده.
  • عسل اکالیپتوس: دارای رایحه مطلوب، خاصیت درمان آنفولانزا و سرماخوردگی
  • عسل کنار: یکی از انواع عسل که تقویت کننده انرژی بدن است و از آن برای درمان کرم معده، زخم معده، تقویت مو استفاده می‌شود.
  • عسل گز انگبین: یکی از محبوبترین عسل ها با ظاهری زرد رنگ عسل گز انگبین است که در کمتر از ۸ ماه رس بستن این نوع عسل شروع می‌شود. برای تقویت روده و درمان زخم معده مناسب است.
  • عسل زرشک: این عسل در منطقه خراسان کشت می‌شود و به رنگ زرد طلایی و طعمی شیرینش معروف است.
  • عسل آویشن: این عسل شیرینی کمتری نسبت به دیگر عسل‌ها دارد و همچنین رنگ آن کهربایی و تفاوت آن با دیگر عسل‌ها تیره تر بودن رنگ آن است.

عسل چند گل

برای برداشت عسل چند گله باید هنگام پرورش کندو زنبور هارا با ۲ یا چند نوع گل تغذیه کرد که این کار باعث ترکیب خواص گلها و در نتیجه تولید عسلی مقوی تر می‌شود.

 

  • عسل بهاره: یکی از انواع عسل چند گله، عسل بهاره است که بر خلاف دیگر عسل‌ها در فصل بهار کشت می‌شود. زنبور در تولید عسل بهاره از گل‌هایی که در فصل بهار رشد می‌کنند تغذیه می‌کند. این عسل مقدار قند بیشتری نسبت به بقیه عسل‌ها دارد.
  • عسل پنبه و آفتابگردان: برای تولید این عسل زنبور‌ها از گرده گل های پنبه و آفتابگردان تغذیه می‌کنند. این عسل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی مصرف می‌شود.
  • عسل چهل گیاه: این عسل در فصل تابستان و در نواحی کوهستان کشت می‌شود که زنبور های از گیاهان مختلفی که در آن منطقه وجود دارند تغذیه می‌کنند. عسل چهل گیاه ممکن است دارای رنگ‌ها و مزه های مختلفی باشد که علت این موضوع تغذیه زنبور از چندین نوع گیاه بوده و مقدار شهد و گرده مشخصی ندارد. عسل چهل گیاه به عنوان یکی از  مقوی‌ترین نوع عسل‌ها و برای درمان اکثر بیماری‌ها مصرف می‌شود.

تقسیم بندی نوع عسل بر اساس منطقه برداشت عسل

با توجه به این که کشورمان دارای ۴ فصل و پوشش گیاهی بسیار متفاوت است، عسل را در برخی موارد بر اساس منطقه برداشت تقسیم بندی می‌کنند. شهر‌هایی که عسل آنها محبوبیت زیادی دارند عبارت‌اند از: کرمانشاه، آذربایجان، فارس، خوانسار و قزوین هستند.

 

تقسیم بندی نوع عسل بر اساس رنگ

وجود رنگ های مختلف عسل باعث شده تا برخی افراد این تغییر رنگ را به دلیل اصل بودن و یا تغییر خواص عسل را بدانند، اما رنگ عسل هیچ تاثیری در اصل یا تقلبی بودن نوع عسل ندارد.

زنبور برای تولید عسل از شهد گیاهان مختلفی تغذیه می‌کند و این کار باعث شده تا تولید عسل با رنگ های مختلف مواجه شود. تنها در برخی موارد می‌توانید با دیدن رنگ عسل به نوع گیاهی که عسل از آن تولید شده است پی ببرید. با توجه به این موضوع محدوده رنگی که برای عسل موجود است از رنگ قهوه‌ای تره تا بی رنگ بوده و شدت یا کم شدن رنگ هیچ تاثیری بر اصالت عسل ندارد.

 

سخن پایانی

خرید عسل با اصالت یکی از مشکلات جامعه به حساب می‌آید و این سوال به هنگام خرید عسل به ذهن افراد زیادی خطور می‌کند که آیا این عسل اصل بوده یا خیر. در این مقاله سعی کردیم تا شما را آشنایی با انواع عسل طبیعی و تفاوت‌های آن‌ها آشنا کنیم تا در هنگام خرید عسل چشم بسته عسل خود را خریداری نکنید. در ادامه اگر قصد خرید عسل با اصالت و دارای برگه آزمایش را دارید می‌توانید از گالری عسل بهار خرید خود را به صورت غیرحضوری به ثبت برسانید تا در کمترین زمان به دست شما برسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *