تفاوت عسل کوهی و عسل کندویی

تفاوت عسل کوهی و عسل کندویی

امروزه از عسل به عنوان یک مکمل غذایی با ارزش غذایی بالا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این ماده در طبیعت فرآوری شده و توسط زنبورداران کشت می‌شود. اما در این بین تفاوت های زیادی درباره عسل کوهی، عسل کندویی، عسل وحشی و غیره شنیده‌ایم در این مقاله تفاوت عسل کوهی و عسل کندویی را مورد برسی قرار می‌دهیم.

 

عسل واقعی چیست؟

امروزه در فروشگاه‌های مختلف عسل های گوناگونی یافت می‌شود و سوال اکثر مردم این است که کدام عسل طبیعی و سالم است. یکی از شرایط لازم برای تولید هرگونه عسل وجود زنبور در فرآیند تولید آن است، متاسفانه برخی از شرکت‌ها عسل را بدون دخالت زنبور و با استفاده از شکر و اسانس های شیرین کننده فرآوری می‌کنند. در تولید عسل طبیعی به واسطه زنبور، گرده گیاهان مختلف توسط زنبور جمع‌آوری شده و وارد کندو می‌شود و این دلیلی برای تنوع و طعم های مختلف عسل می‌شود.

 

عسل کوهی چیست؟

عسل کوهی یا عسل وحشی به نوعی از عسل گفته می‌شود که توسط زنبور های وحشی تولید می‌شود. عسل کوهی معمولا در جنوب کشور و در برخی از استان‌ها مانند گیلان یافت می‌شود.

این عسل در میانه درختان، در ارتفاعات و در بین صخره‎ها یافت می‌شود.

همانطور که گفتیم عسل کوهی توسط زنبور وحشی تولید می‌شود، در ایران ۲ نژاد زنبورعسل وجود دارد که یکی از آنها زنبور وحشی بوده کخ عسل کوهی را تهیه می‌کنند.

 

تفاوت زنبور کوهی و زنبور کندو

  • تفاوت ظاهری

زنبور کوهی یا وحشی از نظر ظاهری با زنبور معمولی کمی تفاوت دارد. زنبور وحشی از نظر اندازه جسته تقریبا نصف یک زنبور معمولی است. اما بدنی کشیده تر و خرطومی بلند تر دارد.

یکی از ویژگی های این زنبور غیرقابل اهلی بودنش است. یعنی به هیچ وجه به داخل کندو نمی‌رود و همیشه در کوه‌ها و یا تنه درختان زندگی می‌کند.

  • نوع لانه سازی

با اینکه هر دو زنبور هستند اما در روش و نوع لانه سازی نیز تفاوت‌هایی دارند، زنبور های وحشی برای ذخیره عسل درون کلنی، یک کندو و معمولا به شکل استوانه می‌سازند که از سنگ یا تنه درخت آویزان شده است. در مقابل زنبور کندو یا پرورشی در کلونی خود چندین کندو می‌سازد و اغلب به صورت دایره‌ای شکل و موازی در کنار هم چیده می‌شود

 

 

تفاوت موم در عسل کوهی و عسل کندویی

در کندو های عسل وحشی موم به صورت خود بافت و توسط زنبور ساخته می‌شود. اما در عسل های کندویی ساختن موم بر عهده کندو دار است، یعنی کندو دار موم را داخل کندو قرار می‌دهد و زنبور درون موم شروع به ذخیره عسل می‌کند.

موم بافته شده توسط زنبور وحشی به مراتب نرم تر از موم کندو است.

همانطور که در بالا گفته شد، زنبورهای وحشی جسته کوچکتری دارند به همین دلیل موم ساخته شده توسط زنبور وحشی نیز دارای حفره های کوچکتری است که به عنوان یک وجه تمایز از موم کندو شناخته می‌شود.

 

تفاوت مزه در عسل کوهی و  عسل کندویی

عسل کوهی کیفیت بسیار زیادی نسبت به عسل کندویی دارد اما به گفته برخی محققان، این عسل بعد از آزمایش در برابر عسل کندویی تفاوتی در خواص ندارد.

طعم و مزه عسل کوهی به خصوص بوده و به گفته افرادی که این عسل را تجربه کرده‌اند هیچ زبانی قادر به وصف کردن مزه عسل کوهی نیست مگر زبانی که آن را برای بار دوم تجربه خواهد کرد.

 

نکات تکمیلی

عسل وحشی به دلیل حضور در طبیعت نیازی به مکمل های همچون آب و شکر ندارد و از نظر طبیعی بودن به عنوان طبیعی و خالص‌ترین عسل نام گذاری می‌شود.

عسل که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود گرما دیده و دارای افزودنی هستند، اما عسل کوهی گرمایی ندیده است.

زنبور های کوهی مقاومت زیادی در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها دارند اما در عسل کندویی وجود مواد ضد افت و شیمیایی برای محافظت از زنبور وجود دارد که یکی از نکات منفی آن در برابر عسل کوهی به شمار می‌آید.

موم موجود در عسل کوهی توسط زنبور بافته شده است و خواص دارویی مانند بهبود زخم معده دارد، اما در موم کندویی به دلیل دست ساز بودن موم احتمال وجود آلودگی و ناخالصی بسیار زیاد است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *