نکاتی در رابطه با زندگی زنبورعسل

نکاتی در رابطه با زندگی زنبورعسل

 

زنبورعسل یکی از پیچیده‌ترین موجوداتی هستند که در کره زمین زندگی می‌کنند، آنها با استفاده از اعضای بدن خودشان شهد و گرده گیاهان مختلف را جمع‌آوری می‌کنند و به محل زندگی خود یعنی کندو می‌برند. زنبورها در تمام طول زندگی خود مشغول ساخت عسل و جمع آوری شهد هستند و به نوعی فقط برای ساختن عسل به این دنیا آمده‌اند.

در ادامه با برخی از شگفتی های زنبور عسل آشنا می‌شویم.

 

زنبور عسل در کجا زندگی می‌کند؟

زنبور عسل به عنوان یکی از تولید کننده‌ها در طبیعت شناخته می‌شود. تولید عسل طبیعی نیازمند گرده گل و گیاهان تازه دارد از این رو زنبورهای عسل محل زندگی خودشان را درون طبیعت می‌سازند و ترجیح می‌دهند در بین شاخه درختان و یا داخل تنه درخت لانه بسازند.

لانه زنبورعسل یا کندو مکانی است که زنبورها برای زندگی خودشان فراهم می‌کنند. این لانه به شکل شش ضلعی ساخته می‌شود و از حداکثر فضا برای ذخیره‌سازی عسل استفاده می‌کند. ساخت کندو برای زنبور‌ها به صورت غریزی بوده و تعدادی زنبور از جهت های مختلف شروع به ساخت می‌کنند به طوری که در پایان کار هیچ نقصی در کندو دیده نمی‌شود.

 

زنبورعسل چگونه زندگی می‌کند؟

زنبور های عسل با ساختن یک کلونی به صورت جاویدان درون آن زندگی می‌کنند تا زمانی که تحت تاثیر یک عامل خارجی مانند  شکارچیان و یا عوامل طبیعی، این کلونی نابود شود.

در یک کندو ۳ نوع زنبور یافت می‌شود که به شرح زیر است:

  • زنبور ملکه

زنبور ملکه از نظر جسته بزرگترین زنبور هر کندو به شمار می‌آید و تفاوت آن با بقیه قابل مشاهده است. زنبور ملکه به طور کامل بر روی تولید مثل و تخم گذاری تمرکز دارد و سالانه حدود ۲۵۰ هزار تخم و روزانه تا ۲۰۰۰ تخم می‌تواند بگذارد. جالب است بدانید که با متولد شدن یک ملکه جوان‌تر، زنبور ملکه کلنی را ترک می‌کند و یک کلنی دیگر می‌سازد.

  • زنبور کارگر

زنبورهای کارگر نقش اساسی در هر کندو دارند، از تولید کندو گرفته تا تولید عسل و محافظت از ملکه.

زنبور های کارگر بعد از تولد خود مشغول به فعالیت می‌شوند و فعالیت هر زنبور به سن و سال آن بستگی دارد. در ادامه مهم‌ترین فعالیت های زنبور های کارگر را برسی می‌کنیم:

  1. جمع آوری گرده و شهد
  2. تبدیل شهد و شیره گیاهان به عسل
  3. تولید ژل رویال برای زنبور ملکه
  4. نگهداری از لارو‌ها
  5. تامین تغذیه لارو‌ها
  6. جمع‌آوری بره موم
  7. محافظت از ملکه
  • زنبور نر

زنبورهای نر بدون نیش هستند و قابلیت جمع‌آوری گرده و یا ساختن عسل را ندارند، اکثر مردم زنبور های نر را بدون کارایی می‌دانند اما وظیفه اصلی زنبور های نر بارور کردن ملکه است. طول عمر زنبور های نر حدود ۳ ماه است اما هر زنبور نر بعد از بارور کردن ملکه جان خودش را از دست می‌دهد.

تفاوت زنبورهای نر با زنبور های کارگر باعث شده که در برخی موارد آن را با زنبور ملکه اشتباه بگیرند. زنبور نر از نظر جسته، کوچکتر از ملکه و بزرگتر از زنبور کارگر است اما تفاوت اصلی آنها در انتهای بدن و قسمت نیش است. زنبور های نر در قسمت انتهایی خود نیش ندارند و انتهای شکم آنها گرد است.

 

زنبورها چگونه عسل تولید می‌کنند؟

زنبورهای کارگر بعد از جمع‌آوری شهد و گرده گیاهان و مخلوط  کردن آن با آنزیم زنبور در دهان خود از آن نگهداری می‌کنند تا به کندو برسند، در این مرحله زنبور شهد را به زنبور دیگری منتقل می‌کند و آن زنبور با مخلوط کردن شهد با آنزیم عسل را تولید می‌کند، اما برای تولید این عسل زنبور حدود ۳۰ دقیقه به جویدن نیاز دارد. در نهایت عسل تولید شده به سلول‌ها برده می‌شود و یک زنبور وظیفه گرفتن رطوبت را دارد، این زنبور برای گرفتن رطوبت عسل بال های خود را همانند فن به هم می‌زند و حدود ۱۷ درصد از رطوبت عسل را می‌گیرد.

 

نکاتی درباره زنبور عسل

  1. یک زنبور کارگر روزانه حدود ۱۰ کیلومتر پرواز می‌کند تا شهد مورد نیازش را جمع‌آوری کند.
  2. زنبور در دمای کمتر از ۸ درجه فعالیتی از خود نشان نمی‌دهد.
  3. زنبور کارگر در طول زندگی ۴۰ تا ۵۰ روزه خود مسافتی برابر با نصف کره زمین را طی می‌کند.
  4. هر زنبور در زندگی خود به اندازه یک دوازدهم قاشق عسل تولید می‌کند.
  5. برای ساخت نیم کیلو عسل، زنبور های باید مسافتی حدود ۸۸ هزار کیلومتر بپیمایند.
  6. عسل تنها ماده است که آنتی اکسیدان pinocembrin  دارد.
  7. عسل ۲۵ برابر شیرین تر از قند معمولی است.
  8. حس بویایی زنبور ۵۰ برابر سگ است و دارای ۱۷۰ گیرنده بویایی است.
  9. ۲۸ گرم عسل می‌تواند سوخت یک زنبور برای پرواز کردن دور کره زمین را فراهم کند.
  10. زنبورها از نفس انسان‌ها متنفر هستند

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *