کدام شهر ایران بهترین عسل را تولید می‌کند

کدام شهر ایران بهترین عسل را تولید می‌کند

وقتی حرف از عسل می‌شود، اسامی مختلفی از شهرها به یاد می‌آیند که به عسل معروف هستند. سبلان، اردبیل، کوهرنگ و ….

مهم‌ترین سوال این است کدام شهر ایران بهترین عسل را تولید می‌کند

وجود گیاهان مناسب در اطراف کندوهای زنبور به کیفیت و خواص عسل مرتبط بوده و شهرهایی که در ارتفاعات و سبزه‌زارها هستند، از این قابلیت به خوبی استفاده می‌کنند.

 

معرفی بهترین شهر های تولید کننده عسل

  • عسل سبلان

اربیل یکی از بزرگترین تولیدکننده های عسل در کشور بوده و هست، در سال ۱۳۹۶ عسل سبلان ثبت جهانی شده و همین امر باعث شده که با اختلاف بسیار زیادی به عنوان بزرگترین و سالمترین تولیدکننده عسل شناخته بشود.

پوشش گیاهی سبلان و وجود کوه‌پایه های سرسبز باعث شده که زنبورها از طیف زیاد گیاهان دارویی مانند: آویشن، پنیرک، گون و… استفاده کنند و گرده گل مرغوب به کندو تحویل بدهند.

  • کردستان

بارها شنیده‌ایم که عسل گون خواص زیادی برای تجدید قوا و انرژی دارد اما آیا می‌دانستید که این عسل مخصوص کردستان است؟

کردستان به دلیل داشتن مناطق مرتفع و همچنین تپه های سرسبز باعث شده تا زنبورها آزادانه در بین گیاهان انتخاب کنند، عسل گون از خواص زیادی برخوردار است و از این رو کردستان به عنوان تولید کننده این عسل به عنوان یکی از شهر های تولید کننده عسل شناخته می‌شود.

  • خراسان

اگر اهل استفاده از عسل های خاص و کمیاب مانند: عسل آویشن، عسل عناب، عسل زرشک و این نوع عسل‌ها هستید با سری به استان خراسان بزنید.

خراسان در بخش جنوبی خود پوشش گیاهی با وسعت ۷۰۰ نوع گیاه دارد و این پوشش باعث شده تا انواع عسل های خاص در این منطقه به دست بی‎آید.۱۰ نوع عسل مختلف در این منطقه توسط زنبورها جمع‌آوری می‌شود و به مناطق دیگر کشور فرستاده می‌شود.

  • کوهرنگ

شاید وجود چشمه کوهرنگ باعث شده تا این شهرستان به عنوان یک قطب دیگر برای عسل خودش را مطرح کند!!

عسل کوهرنگ یکی از مرغوبترین عسل های بازار بوده و به دلیل شرایط جوی شهرستان کوهرنگ این منطقه قابلیت زیادی برای زنبورداران دارد. اگر قصد تولید عسل را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم زنبورداری را در این منطقه آغاز کنید.

  • آذربایجان شرقی

عسل هایی با ارزش دارویی بالا مانند: عسل آویشن، عسل گل‌ختمی و از این دسته عسل ها که خاصیت دارویی دارند به راحتی در منطقه آذربایجان شرقی تولید می‌شود. وجود گیاهان دارویی در این منطقه نیز باعث شده تا عسل به شکل های مختلفی و برای موارد زیادی کاربرد داشته باشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله تعدادی از شهر های ایران را معرفی کردیم که از نظر تولید کردن عسل صاحب نام هستند. اما یکی از معیار های عسل خوب، بودن پوشش گیاهی مناسب در اطراف آن است.

شهرستان سبلان با توجه به پوشش گیاهی غنی همواره بهترین نوع عسل را برای مصرف روزمره تولید می‌کند و به عنوان بهترین تولید کننده عسل شناخته می‌شود.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *