فواید عسل طبیعی برای کودکان

فواید عسل طبیعی برای کودکان

تا امروز با خواص زیادی از عسل آشنا شده‌ایم اما امروز با فواید عسل طبیعی برای کودکان آشنا خواهیم شد. یکی از مهم‌ترین خواص عسل برای کودکان جایگزینی آن با شکر است، عسل به دلیل شیرینی طبیعی که دارد می‌تواند بهترین جایگزین برای قند های مصنوعی به خصوص شکر باشد. علاوه بر این موضوع عسل به عنوان یک مکمل غذایی کامل دارای بیشترین مواد معدنی و ویتامین است که برای رشد کودکان بسیار مفید می‌باشد. با این حال مصرف عسل برای کودکان زیر ۱ سال به شدت خطرناک است.

 

آیا عسل برای کودکان مفید است؟

بعضی از افراد به دلیل شیرینی بیش از اندازه عسل بر این باورند که مصرف عسل باعث افزایش قند و احتمال ابتلا به دیابت می‌شود، اما شیرینی عسل طبیعی بوده و از دیگر قند‌ها آسیب کمتری به بدن می‌رساند.

عسل به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیاری که درون خودش دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین وعده های غذایی کودکان قرار بگیرد. با این حال مصرف عسل برای کودکان زیر ۲ سال پیشنهاد نمی‌شود.

 

۱۰ خاصیت عسل طبیعی برای کودکان

  • تامین انرژی مورد نیاز کودکان

عسل یکی از ترکیبات مهم قندی را درون خود دارد یعنی ساکارز، گلوکز و فروکتوز که هرکدام در قسمت مختلفی از بدن ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساکارز و گلوکز به سرعت هضم شده و باعث افزایش قند خون می‌شوند در صورتی که فروکتوز مدت زمان بیشتری در دستگاه گوارشی باقی می‌ماند در نتیجه باعث تامین سوخت و ساز بدن در دراز مدت می‌شود و به همین دلیل افت قندخون و افزایش ناگهانی قند در بدن کودک اتفاق نمی‌افتد.

  • بهبود سریعتر زخم های کودک

شاید تا به امروز درباره بهبود زخم‌ها با استفاده از عسل چیزی نشنیده باشید. اما استفاده از عسل برای مالیدن بر روی زخم های سطحی و خراش و بریدگی‌ها بسیار به موثر است  و باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

  • تقویت سیستم ایمنی کودکان

از دیرباز عسل را با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری می‌شناختند. این خاصیت عسل باعث می‌شود تا عسل عاملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در کودکان باشد. مصرف عسل در کودکان باعث افزایش سطح دفاعی بدن می‌شود و در برابر حمله میکروب‌ها مقاومت می‌کند.

  • درمان کم خونی

فقر آهن یا کمبود گلبول قرمز یکی از دلایل کم خونی به شمار می‌آید. عسل به عنوان یک منبع آهن برای کودکان بسیار ضروری است و از کم خونی کودکان جلوگیری می‌کند. همچنین عسل دارای خاصیت ترمیم کنندگی بسیار خوبی است و در بهبودی زخم‌هایی مانند زخم معده کمک می‌کند. به دلیل وجود این خاصیت از خروج خون و گلبول قرمز در بدن جلوگیری می‌کند.

  • رفع شب ادراری

یکی از مشکلاتی که والدین با آن رو به رو هستند، شب ادراری کودکشان است. معمولا کودکان بین ۳ تا ۵ سال دچار شب ادراری می‌شوند. این مشکل با مصرف عسل قابل حل است، مصرف عسل در کودکان باعث افزایش غلظت خون در کودکان می‌شود و همچنین آب بیشتری از بدن جذب می‌کند که این موضوع کمک می‌کند تا مثانه کودک در اواخر شب آب کمتری در خود ذخیره کند. مصرف روزانه دو قاشق عسل بعد و قبل از خواب می‌تواند شب ادراری کودکان را بهبود ببخشد.

  • جلوگیری از رفلاکس معده

بازگشت اسید معده یا رفلاکس معده یکی از مشکلات رایج در کودکان است. عسل با تاثر مستقیم بر روی هورمون های مغز باعث افزایش سطح آرامش آن می‌شود در نتیجه از تحرکات شدید معده که باعث رفلاکس می‌شود جلوگیری می‌کند.

  • تقویت رشد کودکان

مصرف مواد معدنی و املاح در کودکان بسیار ضروری است و باعث رشد بهتر کودکان می‌شود. عسل با دارا بودن ویتامین های مختلف ، پروتئین و همچنین مواد معدنی مغذی باعث شده تا به عنوان یکی از مفیدترین مکمل های مورد مصرف قرار بگیرد. به همین دلیل مصرف عسل برای کودکان با هدف بهبود روند رشد یکی از مهم‌ترین فواید آن است.

  • درمان اسهال و استفراغ

میکروب سالمونلا که اصلی‌ترین عامل اسهال در بدن است در برابر عسل قدرتی ندارد و به گونه ای عسل از تکثیر و رشد این میکروب جلوگیری می‌کند. عسل این قابلیت را دارد که برای مدت زیادی درون معده باقی بماند و همین امر باعث می‌شود تا استفراغ در کودکان دیرتر صورت بگیرد.

  • کاهش دردهای عضلانی کودک

عسل دارای خاصیت آرامش بخش و ترمیم کنندگی بسیاری است به همین دلیل مصرف عسل با مقداری سرکه سیب و آب باعث بهبود درد عضلات کودک و جلوگیری از اسپاسم می‌شود.

  • یک مکمل غذایی برای کودک

عسل با طعم شیرینی که دارد به راحتی جای خودش را درون وعده های غذایی کودک پیدا می‌کند اما بهتر است که به جای مصرف قند و شکر در وعده های کودکان از عسل استفاده کنیم. عسل با داشتن خاصیت های همچون: کربوهیدرات، ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی به بهترین مکمل غذایی تبدیل شده و مصرف آن نه تنها برای کودکان بلکه برای تمامی سنین الزامی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *